Cz臋sto zadawane pytania

Przed rozpocz臋ciem terapii logopedycznej mog膮 pojawi膰 si臋 pytania i w膮tpliwo艣ci

Terapia logopedyczna dla dzieci

Czy z wad wymowy mo偶na wyrosn膮膰?

W poszczeg贸lnych etapach 偶ycia dziecka mog膮 pojawi膰 si臋 pewne odst臋pstwa od normy i op贸藕nienia rozwojowe. Dzi臋ki odpowiedniej stymulacji mog膮 one ust臋powa膰 samoistnie. Warto jednak przed rozpocz臋ciem “dzia艂ania na w艂asn膮 r臋k臋” skonsultowa膰 si臋 z logoped膮, kt贸ry stwierdzi, czy jest to odst臋pstwo, kt贸re nale偶y korygowa膰 czy norma rozwojowa, kt贸ra sama zaniknie.

Kiedy nale偶y zg艂osi膰 si臋 do logopedy?

Rodzic zna swoje dziecko najlepiej. Je艣li pojawiaj膮 si臋 jakiekolwiek w膮tpliwo艣ci, niepokoj膮ce sygna艂y lub op贸藕nienia rozwoju mowy, warto zaczerpn膮膰 fachowej porady. Wczesna diagnoza problemu skraca czas trwania terapii logopedycznej. Zbagatelizowanie takiej sytuacji mo偶e skutkowa膰 nawarstwieniem si臋 problem贸w oraz konieczno艣ci膮 w艂o偶enia wi臋kszego wk艂adu w terapi臋.

Moje trzyletnie dziecko bardzo ma艂o m贸wi. Czy jest to pow贸d do niepokoju?

Pomi臋dzy drugim, a trzecim rokiem 偶ycia dziecka nast臋puje tak zwany rozkwit mowy. S艂ownik, kt贸rym pos艂uguje si臋 maluch jest coraz bardziej rozbudowany. Dziecko zaczyna rozumie膰 bardziej z艂o偶one komunikaty i tworzy膰 wypowiedzi zdaniowe. Je艣li trzylatek nie m贸wi, b膮d藕 u偶ywa jedynie kilku prostych sylab lub wyraz贸w, powinien to by膰 sygna艂 dla rodzica. Cz臋sto jest tak, 偶e rodzic s艂yszy od lekarza pediatry, 偶e nie ma si臋 czym przejmowa膰, gdy偶 ka偶de dziecko pod膮偶a w艂asnym tokiem rozwojowym. Tak to prawda, ka偶de dziecko jest inne. Pomimo tego, warto wykona膰 specjalistyczne badania (badanie s艂uchu, psychologiczne, neurologiczne), a nie czeka膰 a偶 problem si臋 nawarstwi.

Na czym polega wywiad logopedyczny?

Wywiad logopedyczny to istotny element diagnozy. Logopeda zadaje rodzicowi kilka pyta艅 odno艣nie dotychczasowego przebiegu rozwoju psychoruchowego oraz nabywania kompetencji j臋zykowej dziecka. Pytania mog膮 tak偶e dotyczy膰 okresu prenatalnego oraz oko艂oporodowego, przebytych chor贸b, za偶ywanych 艣rodk贸w farmaceutycznych, sytuacji rodzinnej oraz przebiegu rozwoju emocjonalnego ma艂ego pacjenta. Czasami pytania mog膮 wyda膰 si臋 rodzicowi niewygodne. Prosz臋 jednak uwierzy膰, 偶e s膮 one zadawane w dobrej wierze, a odpowiedzi rodzica bardzo cz臋sto nakierowuj膮 logoped臋, kt贸ry dzi臋ki nim stawia trafn膮 diagnoz臋.

Ile trwa terapia logopedyczna?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. S膮 jednak pewne wytyczne, kt贸re mog膮 zadecydowa膰 o d艂ugo艣ci trwania terapii. Wiadomo, 偶e im starsze dziecko, tym d艂u偶ej utrwalane nieprawid艂owe nawyki. Interwencj臋 logopedyczn膮 najlepiej podj膮膰 w momencie wyst膮pienia niepokoj膮cych sygna艂贸w. Kolejnym aspektem s膮 spotkania z logoped膮, kt贸re nie powinny odbywa膰 si臋 raz w miesi膮cu, lecz przynajmniej raz w tygodniu. Poza zaj臋ciami istotna jest konsekwentna praca w domu, dzi臋ki kt贸rej utrwalane s膮 nowe, prawid艂owe nawyki. Nale偶y pami臋ta膰 tak偶e o mo偶liwo艣ciach rozwojowych dziecka, kt贸re u ka偶dego s膮 inne. Dlatego w艂a艣nie m贸wi si臋, 偶e czas terapii to kwestia indywidualna.

Jaki powinien wygl膮da膰 prawid艂owy rozw贸j mowy dziecka?

W przypadku niemowl膮t i dzieci do drugiego roku 偶ycia polecam skonsultowa膰 si臋 z osob膮 zajmuj膮c膮 si臋 wczesn膮 interwencj膮 logopedyczn膮. Dziecko dwuletnie rozumie du偶o wi臋cej s艂贸w ni偶 jest w stanie wypowiedzie膰. Pojawiaj膮 si臋 samog艂oski oraz niekt贸re sp贸艂g艂oski – m, p, b, t, d, n, 艂, 艣. Mi臋dzy drugim, a trzecim rokiem dziecko wzbogaca wypowiedzi o kolejne wyrazy, buduje proste zdania, a ponadto dysponuje dodatkowymi g艂oskami – k, g, l. Mi臋dzy trzecim, a czwartym rokiem 偶ycia mowa staje si臋 p艂ynniejsza, pojawiaj膮 si臋 g艂oski s, z, c, dz, a trudne wyrazy zast臋powane s膮 prostszymi np. rak – lak. Okres mi臋dzy czwartym, a pi膮tym rokiem to pocz膮tek stosowania regu艂 gramatycznych oraz realizacji szeregu szumi膮cego. Mi臋dzy pi膮tym, a sz贸stym dziecko rozumie z艂o偶one polecenia, orientuje si臋 w przestrzeni. W wieku sze艣ciu, siedmiu lat realizuje prawid艂owo wszystkie g艂oski j臋zyka polskiego w tym najtrudniejsz膮 g艂osk臋 “r”.

Terapia logopedyczna dla doros艂ych

Czy wady wymowy mo偶na korygowa膰 w ka偶dym wieku?

Niejednokrotnie do logopedy zg艂aszaj膮 si臋 doro艣li, kt贸rych wady wymowy zosta艂y zaniedbane w okresie przedszkolnym lub szkolnym. Wszystkie osoby maj膮ce 艣wiadomo艣膰 swojej wady artykulacyjnej, kt贸re czuj膮, 偶e s膮 gotowe na podj臋cie terapii, powinny j膮 rozpocz膮膰. 膯wiczenia, kt贸re zaproponuje logopeda mog膮 pozytywnie wp艂yn膮膰 na og贸lne funkcjonowanie pacjenta w sytuacjach spo艂ecznych. Nale偶y jednak pami臋ta膰 o systematyczno艣ci wykonywania zaleconych przez logoped臋 膰wicze艅, gdy偶 nieprawid艂owy nawyk z okresu dzieci艅stwa du偶o trudniej jest korygowa膰 w 偶yciu doros艂ym.

Dlaczego "r" jest najtrudniejsz膮 g艂osk膮 j臋zyka polskiego?

G艂oska “r” uznawana jest za najtrudniejsz膮 do wym贸wienia, z uwagi na konieczno艣膰 powstania wibracji czubka j臋zyka. J臋zyk powinien by膰 spionizowany, jego boki przylega膰 do g贸rnych z臋b贸w, a czubek pozosta膰 podatny na p臋d powietrza, kt贸ry wprowadza go w drgania. Istnieje wiele zniekszta艂ce艅 g艂oski “r”. Obserwuje si臋 realizacj臋 gard艂ow膮, podniebienn膮, wargow膮 itd. Warto wspomnie膰, 偶e bardzo cz臋sto winowajc膮 jest skr贸cone w臋dzide艂ko podj臋zykowe, kt贸re ogranicza swobod臋 ruch贸w j臋zyka.

Jak wygl膮da terapia logopedyczna doros艂ych?

Terapia poprzedzona jest diagnoz膮 logopedyczn膮, a nast臋pnie dopasowywana do konkretnego problemu pacjenta. W zale偶no艣ci od potrzeb na zaj臋ciach wykonywane s膮 膰wiczenia artykulacyjne, oddechowe, fonacyjne, niekiedy masa偶e logopedyczne, a tak偶e prac臋 z tekstem.

Czy wada zgryzu wp艂ywa na wad臋 wymowy?

Tak, wada zgryzu mo偶e wp艂ywa膰 nie tylko na wad臋 wymowy, ale i wad臋 postawy! Bardzo cz臋sto spotykanymi wadami zgryzu jest ty艂ozgryz, kt贸ry polega na przesuni臋ciu ku ty艂owi dolnego 艂uku z臋bowego wzgl臋dem g贸rnego. Inn膮 wad膮 jest przodozgryz, gdzie sytuacja jest odwrotna jak w przypadku ty艂ozgryzu. W logopedii mamy do czynienia tak偶e ze zgryzem otwartym, kt贸ry powoduje seplenienie mi臋dzyz臋bowe. Popularn膮 wad膮 jest tak偶e zgryz krzy偶owy, gdzie z臋by zachodz膮 na siebie odwrotnie (jednostronnie b膮d藕 obustronnie).