Strefa rodzica

Zaanga偶owanie rodzic贸w pozytywnie wp艂ywa na efekty terapii logopedycznej

Co rodzic powinien wiedzie膰 o terapii logopedycznej?

Wymaga czasu

Pacjenci oraz rodzice cz臋sto pytaj膮 jak d艂ugo b臋dzie trwa艂a terapia logopedyczna. Ci臋偶ko udzieli膰 jest jednak jednoznacznej odpowiedzi, poniewa偶 czas terapii jest kwesti膮 indywidualn膮. Wiele zale偶y od tego z jakim rodzajem zaburze艅 mowy mamy do czynienia. Nie bez znaczenia jest tak偶e poziom ich zaawansowania oraz ilo艣膰 zaburzonych fonem贸w.

Wymaga zaanga偶owania

Terapia logopedyczna niew膮tpliwie wymaga zaanga偶owania i systematycznej pracy ze strony pacjenta. W przypadku dzieci, du偶膮 rol臋 odgrywaj膮 rodzice, kt贸rzy organizuj膮 dziecku kilka razy w tygodniu tak zwane “sesje domowe”. Udzia艂 w terapii wymaga du偶ych pok艂ad贸w cierpliwo艣ci oraz samozaparcia. Systematyczna praca i dobre nastawienie jest kluczem do sukcesu.

Jak 膰wiczy膰 z dzieckiem w domu?

Korzystaj ze wskaz贸wek logopedy

Czytaj wi臋cej

Na koniec zaj臋膰 logopedycznych rodzic otrzymuje wskaz贸wki jakie 膰wiczenia nale偶y kontynuowa膰 w domu. Nale偶y ich przestrzega膰, nie wyprzedaj膮c kolejnych krok贸w terapii logopedycznej, poniewa偶 w przeciwnym przypadku mo偶na pogorszy膰 sytuacj臋 dziecka.

膯wicz regularnie

Czytaj wi臋cej

Najcz臋stsz膮 przyczyn膮 braku widocznych efekt贸w terapii logopedycznej jest brak regularno艣ci 膰wicze艅 domowych. Regularnie, to znaczy codziennie, przynajmniej przez 10-15 minut. By wyrobi膰 prawid艂owy nawyk m贸wienia niezb臋dna jest systematyczno艣膰.

Nie 膰wicz zbyt d艂ugo

Czytaj wi臋cej

膯wiczenia domowe powinny by膰 dawkowane w rozs膮dnych porcjach. Cz臋sto dzieci nie chc膮 utrwala膰 zdobytych umiej臋tno艣ci z rodzicem, t艂umacz膮c, 偶e prze膰wicz膮 wszystko z logoped膮. W takim przypadku wystarczy 10 minutowy trening przynajmniej trzy razy w tygodniu. Jest to optymalny czas do tego, aby powoli wyrabia膰 prawid艂owy nawyk.

膯wiczenia traktujcie jak zabaw臋

Czytaj wi臋cej

膯wiczenia logopedyczne nie powinny kojarzy膰 si臋 dziecku z obowi膮zkiem, z siedzeniem przy biurku. Warto wykorzysta膰 nieco przyjemniejsz膮 form臋 i 膰wiczy膰 podczas spaceru, w drodze do przedszkola, w trakcie 艣piewania ulubionej piosenki. Warto wykorzystywa膰 momenty przyjemne dziecku np. wieczorn膮 k膮piel, zabaw臋 klockami itp.

We dw贸jk臋 ra藕niej

Czytaj wi臋cej

Pomimo tego, 偶e dziecko wykonywa艂o 膰wiczenie wielokrotnie, warto aby艣 towarzyszy艂 mu w 膰wiczeniach. Obserwacja osoby doros艂ej jest swego rodzaju monitoringiem, gdzie doros艂y nadzoruje czy dziecko nie pope艂nia b艂ed贸w.

B膮d藕 wzorem do na艣ladowania

Czytaj wi臋cej

Dzieci ucz膮 si臋 poprzez na艣ladowanie, dlatego rodzic powinien dostarcza膰 odpowiedni wzorzec wymowy. Dziecku powinno w zupe艂no艣ci wystarczy膰 powtarzanie po Tobie poprawnej wypowiedzi. Komunikaty typu “nie m贸w salik, tylko szalik”, “ile razy mam ci powtarza膰”, “tak si臋 nie m贸wi” mog膮 doprowadzi膰 dziecko do frustracji i sprawi膰, 偶e nie b臋dzie chcia艂o 膰wiczy膰 w domu.

O roli rodzica w terapii logopedycznej

Prawid艂owo przebiegaj膮ca relacja pomi臋dzy logoped膮, a rodzicem to recepta na owocn膮 wsp贸艂prac臋. Terapia jest procesem, na kt贸ry sk艂ada si臋 wiele czynnik贸w 艣wiadcz膮cych o powodzeniu. Bez pomocy rodzica szanse na szybkie zako艅czenie terapii malej膮. Budz膮 si臋 frustracje po stronie pacjenta, rodzica, ale tak偶e logopedy.

Zaanga偶owanie rodzica nie tylko zwi臋ksza efektywno艣膰 samej terapii logopedycznej, ale tak偶e daje 艣wiadectwo dziecku, jak wa偶na jest sama terapia i poprawna wymowa. Nie b膮d藕 pasywny, motywuj dziecko, chwal je za odnoszone sukcesy, pytaj, b膮d藕 cierpliwy, razem z dzieckiem pod膮偶aj do wyznaczonego celu. Dzi臋ki takiemu dzia艂aniu i wsp贸lnej pracy jeste艣my w stanie osi膮gn膮膰 sukces.

Od czego zacz膮膰?

w

Konsultacje on-line

Wysy艂asz wiadomo艣膰 z opisem problemu, pytaniami i w膮tpliwo艣ciami

Um贸wiona wizyta

Po wst臋pnych konsultacjach wyznaczamy dogodny termin spotkania

Pierwsze spotkanie!

Przeprowadzam diagnoz臋, wyznaczam cel i zaczynamy wsp贸艂prac臋!