Logopeda dla dzieci

Dbaj膮c o poprawny rozw贸j mowy dziecka, zapewniasz mu lepsz膮 przysz艂o艣膰

Jak wygl膮da terapia logopedyczna dla dzieci?

Praca z logoped膮

Zaleca si臋, aby ma艂y pacjent spotyka艂 si臋 z logoped膮 przynajmniej raz w tygodniu. Zaj臋cia powinny odbywa膰 si臋 regularnie, a 膰wiczenia, kt贸re zosta艂y odwo艂ane nale偶y odrobi膰 w innym terminie. Czas spotkania uzale偶niony jest od mo偶liwo艣ci ma艂ego pacjenta. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w terapia trwa 40-50 min. Ostatnie kilka minut przeznaczone jest na kr贸tk膮 rozmow臋 z rodzicem oraz przekazanie zalece艅 do pracy w domu na nadchodz膮cy tydzie艅.

Praca w domu

Logopeda udost臋pnia rodzicowi niezb臋dne materia艂y 膰wiczeniowe. Rodzic zobowi膮zany jest do pracy z ma艂ym pacjentem w okresie przerwy mi臋dzy zaj臋ciami. Obowi膮zkiem rodzica jest tak偶e dostarczanie na zaj臋cia zeszytu, do kt贸rego systematycznie wklejane b臋d膮 膰wiczenia. Pozwoli to na uporz膮dkowanie wszystkich krok贸w terapii. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e sumienna praca z dzieckiem w domu znacznie przyspiesza efekty terapii logopedycznej.

Zaburzenia mowy u dzieci

Op贸藕niony rozw贸j mowy

Czytaj wi臋cej

ORM w wi臋kszo艣ci diagnozowany jest u dzieci mi臋dzy drugim, a trzecim rokiem 偶ycia. Cz臋sto jest tak, 偶e dziecko ma prawid艂owo wykszta艂cony s艂uch (co potwierdza badanie audiologiczne) oraz dobre wyniki bada艅 (psychologicznych, pedagogicznych, EEG), a pomimo tego nie m贸wi, b膮d藕 jego wypowiedzi ograniczaj膮 si臋 do kilku sylab b膮d藕 s艂贸w. Rodzice cz臋sto s艂ysz膮, 偶e dziecko jeszcze ma czas, 偶e nie nale偶y si臋 przejmowa膰. Nie jest to jednak dobra rada鈥 nale偶y zacz膮膰 stymulowa膰 dziecko jak najwcze艣niej.

Dyslalia

Czytaj wi臋cej

Dyslalia mo偶e mie膰 wiele ods艂on. Najbardziej popularnym zaburzeniem w przypadku dzieci jest seplenienie mi臋dzyz臋bowe polegaj膮ce na realizacji jednego b膮d藕 kilku szereg贸w (cisz膮cy, sycz膮cy, szumi膮cy) z j臋zykiem mi臋dzy z臋bami. Inn膮, popularn膮 wad膮 wymowy jest rotacyzm, czyli nieprawid艂owa (b膮d藕 brak) realizacji g艂oski R. W okresie przedszkolnym spotyka si臋 tak偶e dzieci z kappacyzmem (najcz臋艣ciej zamiana K na T), gammacyzmem (najcz臋艣ciej zamiana G na D), lambdacyzmem (najcz臋艣ciej zamiana L na J).

Dyslalia wieloraka

Czytaj wi臋cej

Dyslalia wieloraka jest niczym innym jak zaburzeniem kilku g艂osek jednocze艣nie. Rodzic mo偶e spotka膰 si臋 z t膮 diagnoz膮 od logopedy przyjmuj膮cego w plac贸wce o艣wiatowej. Na dyslali臋 wielorak膮 mo偶e sk艂ada膰 si臋 na przyk艂ad kappacyzm, gammacyzm oraz sygmatyzm. W przypadku tego typu dyslalii terapia trwa nieco d艂u偶ej, ze wzgl臋du na ilo艣膰 zaburzonych d藕wi臋k贸w mowy.

Mowa bezd藕wi臋czna

Czytaj wi臋cej

Zaburzenie polegaj膮ce na zamianie g艂osek d藕wi臋cznych ich bezd藕wi臋cznymi odpowiednikami np. B-P, W-F, G-K, Z-S itp. Bezd藕wi臋czno艣ci mo偶e podlega膰 kilka, b膮d藕 wszystkie (13 par) opozycji fonologicznych. Bezd藕wi臋czno艣膰 na przyk艂adzie wyraz贸w: gruby-krupy, bitwa-pitfa, zegar-segar, ga艣nica-ka艣nica, d偶d偶ownica-czczofnica, grze艣-gsze艣.

Afazja dzieci臋ca

Czytaj wi臋cej

Afazja dzieci臋ca inaczej zwana dysfazj膮 jest zaburzeniem zachowania j臋zykowego. Afazja mo偶e by膰 rozwojowa, gdzie zaburzony rozw贸j mowy jest wynikiem niepo偶膮danych czynnik贸w wrodzonych b膮d藕 oko艂oporodowych, doprowadzaj膮cych do nieprawid艂owo艣ci w rozwoju m贸zgu. Z kolei afazja nabyta powstaje po drugim roku 偶ycia. Do uszkodzenia struktur m贸zgowych dochodzi w贸wczas w momencie, gdzie rozw贸j mowy przebiega艂 prawid艂owo.

Dysleksja

Czytaj wi臋cej

Specyficzne trudno艣ci w uczeniu si臋 to termin dobrze znany rodzicom dzieci w okresie wczesnoszkolnym i szkolnym. Dziecko nie jest w stanie poradzi膰 sobie z opanowaniem nauki czytania i pisania, pomimo tego, 偶e nie wykazuje 偶adnych zaburze艅 intelektualnych. Dziecko dotkni臋te dysleksj膮 ma k艂opot z odr贸偶nianiem d藕wi臋k贸w oraz kszta艂t贸w liter, pope艂nia liczne b艂臋dy ortograficzne, pisze niewyra藕nie, ma k艂opot z pisaniem “ze s艂uchu”, zgaduje, a tak偶e bardzo wolno czyta.

O terapii logopedycznej dla dzieci

Terapia logopedyczna ma jeden zasadniczy cel – usprawnianie sposobu komunikacji poprzez eliminowanie zaburze艅 mowy. Rozpocz臋cie oddzia艂ywania logopedycznego poprzedzone jest wywiadem z rodzicem, obserwacj膮 dziecka oraz przeprowadzeniem kilku 膰wicze艅, kt贸re pozwol膮 postawi膰 prawid艂ow膮 diagnoz臋.

Wizyta u logopedy powinna by膰 konieczna, je艣li rodzic us艂yszy u swojej pociechy zniekszta艂cenia, zast臋powanie, b膮d藕 brak wymowy poszczeg贸lnych g艂osek (np. sz, rz, cz, d偶 u dziecka pi臋cioletniego). Niepokoj膮ce powinno by膰 tak偶e op贸藕nienie rozwoju mowy b膮d藕 jej brak. Je偶eli rodzic ma w膮tpliwo艣ci, czy mowa dziecka rozwija si臋 prawid艂owo, lepiej to sprawdzi膰 na spotkaniu z logoped膮.

Od czego zacz膮膰?

w

Konsultacje on-line

Wysy艂asz wiadomo艣膰 z opisem problemu, pytaniami i w膮tpliwo艣ciami

Um贸wiona wizyta

Po wst臋pnych konsultacjach wyznaczamy dogodny termin spotkania

Pierwsze spotkanie!

Przeprowadzam diagnoz臋, wyznaczam cel i zaczynamy wsp贸艂prac臋!